Bytový dům Veveří 51

Motto: Z Pravidel pro privatizaci…

„(3) Při prodeji domů, v nichž byl vybudován byt, část bytu nebo nebytový prostor z půdních prostor do majetku města nebo na nichž byla vybudována nástavba do majetku města nebo k nimž byla vybudována přístavba do majetku města (dále jen stavba), vybudování bylo financováno nájemcem a kolaudační rozhodnutí nabylo právní moci po 31. 12. 1990:

  1. a) cena stavby nebude zahrnuta do obvyklé ceny domu. „

Opravy domu

V období od 12. 12. 1988 do 4. 4. 1991 bezplatně odpracovalo 14 budoucích nájemců bytů 8878,35 hod (od 432 do 850 hod na osobu ), dále byla bezúplatně vyhotovena dokumentace Projektový úkol a Jednostupňový projekt – část stavební.  SPmB na náklady státu provedl nejdůležitější hrubé stavební práce – opravu a výměny krovů, zvýšenou konstrukci podlahy části podkroví, hlavní stupačky rozvodů, osazení nosné kce stropů v koupelnách, část příček, vyměnu oken. Projekt obsahoval rozšíření půdních bytů – vestavby o výměře přes 200m2.  — viz. podrobnějí popis prací

Financování oprav bylo v r. 1991 přerušeno, dodavatel i PBH Brno II od stavby odstoupil a po ročních jednáních a po rozhodnutí Města Brna byla stavba dne 16. 12. 1991 bez podlah, vnitřních úprav, bytových rozvodů apod. stavba předána budoucím nájemcům s tím, aby ji dokončili na vlastní náklady dle původního projektu. Dohoda o provedení prací s jednotlivými nájemci byla podepsána 20. 12. 1991 s tím, že jim byly uznány byty 4. kategorie aby formou sníženého nájemného po dobu 2 generací získali náklady zpět (ovšem veškeré udržovací a obnovovací práce na vnitřních bytů zůstávaly v jejich režii). Práce byly ukončeny kolaudací v r. 1994. Náklady na dokončení jednotlivých bytů od r. 1991 se pohybovaly od 240 do 430 tis. Kč/byt, za dům cca 5 mil Kč v c.ú. 92,93 a 94 dle prováděných let (tj. 0,6 – 1,2 mil. Kč na byt, za dům cca 14 mil Kč v cenové úrovni 2014). V průběhu následujících let se rozdíl mezi 1. a 4. kategorií snížil na minimum a nájem násobně vzrostl.  Nájemníci protestovali proti nezohlednění vložených oprav do domu, ale marně, s tím, že by vyhovění jejich žádosti nebylo v souladu se zákony. Nájemci také museli na vlastní náklady museli provést opravy společných prostor, sklepů, nové svody, hromosvod apod. aby vše bylo připraveno pro kolaudaci.

Od r. 1994 do r. 2014 bylo formou rozílu mezi sníženým nájemným a běžným nájemným v okolních třeba družstevních domech a při průběžném zohlednění meziroční inflace a dle předběžného odhadu „odbydlena“ jen malá část vložených nákladů.

Všechny výše uvedené náklady jsou součástí znaleckého posudku, jak je uvedeno např. na str. 3 posudku dole, str. 13 dole apod.. Naopak rekonstrukce prováděné nájemcem nebytových prostor si mohl tento nájemce odečíst z nájmu.

Stanovení obvyklé ceny domu

Zpracovaný Znalecký posudek při stanovení ceny obvyklé vychází ze srovnatelných cen jednotlivých prázdných bytů v okolí (neuvažuje, že prodávané byty jsou obydlené, dále že kupující musí být jen bytové družstvo, které je tvořeno většinou stávajících uživatelů bytů a musí koupit celý dům). Ke prokazatelně vloženým nákladům na základě projektu, stvebního povolení, kdy bylo Město majitelem domu v době uvedené v pravidlech se nepřihlíží, protože podpis smlouvy o opravách byl realizován sice po nabytí účinnosti zákona o obcích ale před předáním domů mezi státem a městem – tj. sice se souhlasem politické reprezentace Města Brna (primátor, rada) ale formálně podpsán s Podnikem bytového hospodářství, který zastupoval vlastníka – stát.

Toto je praktický příklad uplatňování právního řádu Městem, podporované Magistrátem, dobrými hospodáři, veřejným míněním a obyvateli Brna.

Na momentální stav domu se můžete podívat ve fotogalerii.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *