Pravidla prodeje domů, bytů a nebytových prostor … z vlastnictví města Brna

Pravidla prodeje domů, bytů a nebytových prostor v těchto domech včetně pozemků z vlastnictví města Brna do vlastnictví právnických a fyzických osob – účinná od 1. 11. 2007, schválená Z5/008. zasedáním ZMB dne 4. 9. 2007, se změnou schválenou Z5/015. Zasedáním ZMB dne 27. 5. 2008 a se změnou schválenou Z06/021. Zasedáním ZMB dne 22. 1. 2013, dále „Pravidla“. (Od r. 2013 včetně se v bytech platí neregulované nájemné).

Plný text Pravidel…  ke stažení v .pdf

Podle těchto Pravidel do r. 2015 probíhala privatizace bytového fondu (prodej bytových domů nájemníkům) ve městě Brně. V Pravidlech na první pohled není přímo uvedeno zdůvodnění mimořádné kupní ceny – jsou formulovány jako postup pro stanovení ceny.

Ale tento postup určuje jako možné kupce bytových domů výhradně jen stávající nájemce domů, kteří museli do 90 dnů od obdržení nabídky založit právnický subjekt s účastí nadpoloviční většiny nájemců (dle počtu nájemců, kdy společní nájemci bytu jsou považováni za jednoho nájemce) a do 150 dnů oznámit městu přijetí nabídky s tím, že pokud se rozhodnou získat nejvýhodnější cenu musí do 30 dnů od obdržení oznámení o schválení kupní ceny složit celou požadovanou částku na účet Města a současně dodržet podmínku účasti (minimálně 80%) nájemců na koupi domu. Při splnění všech podmínek mohli nájemci dosáhnout až na 70% slevu (cca 30% za prodej stávajícím nájemců, 20% za platbu před podpisem smlouvy a 20% vráceno zpětně za opravy). Pokud se privatizace neúčastnilo 80% nájemců a nebyly na ně do 6 měsíců převedeny byty do vlastnictví, pak dovolená sleva byla jen cca 14% (procenta jsou jen ilustrativní a mohou se u jednotlivých bytových domů mírně lišit).

Takže když s těmi to podmínkami srovnáme podmínky prodeje na volném trhu, kde se prodávají v drtivé většině převážně jednotlivé a prázdné byty tomu kdo dá nejvíce – je jasný důvod slevy. Výše uvedené podmínky byly ohodnoceny slevou zhruba 50% . Město ale přepokládalo, že kupující nájemníci budou v domech bydlet a chtělo zajistit opravy domů a na tyto práce mohly domy ještě čerpat další zpětně vyplácený příspěvek na odstranění závad (staré instalace, mokré zdivo, výměna starých oken apod.) až do výše cca 20% (situace se u jednotlivých domů liší).

Proto se domnívám, že Pravidla obsahují zdůvodnění nízké ceny v požadavcích podle zákona o obcích.

Komentář vypracoval: Ivo Ondračka, 3.4.2015

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *